Воскресенье
13.06.2021
13:29
Приветствую Вас Гость
RSS
 
Персональный сайт учителя башкирского языка и литературы МОБУ СОШ №1 с.Бураево
Главная Регистрация Вход
Дәрестән тыш саралар »
Учебная работа

Дистанционное обучение

Учебно-информационный материал

Образовательные проекты

Дистанционные конкурсы

Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Имен булһын илкәйем!

         Кешелек донъяһы һәрваҡыт матурлыҡҡа ынтылған. Гүзәллек менән йәнәшә үҙең дә шәфҡәтлерәк, мәрхәмәтлерәк булырғатырышаһың. Матурлыҡ беҙҙе ҡара уйҙарҙан ҡотҡара, яуыҙлыҡтан һаҡлай. Беҙҙең әбей-бабайҙарыбыҙҙа һәр ваҡыт матурлыҡҡа, яҡшылыҡҡа  ынтылған. Шул  матурлыҡтың асылын тәшкил итеүсе «ғаилә», «бала», «ата-әсә», «тыуған ер», «тел» мәсьәләләре һәр саҡ иғтибар үҙәгендә тора. Һуңғы йылдарҙа мәктәп программаһына индерелгән башҡорт һәм татар яҙыусыларының әҫәрҙәрендә был темалар асыҡ сағыла. Ошо әҫәрҙәрҙә йәшәйеш, донъя көтөү, намыҫ, кешелеклелек, ил, ғаиләң алдында торған үҙ бурысыңды аңлау һәм үтәү кеүек проблемаларҙы сағылдыра. Журнал уҡыусылар иғтибарына тәҡдим ителгән кластан тыш сарамда юғарыла һанап үтелгән мәсьәләләрҙе яҡтыртырға тырыштым.

Талғын ғына ҡурай моңо яңғырай.

1-се алып барыусы:

Сал урамдың итәгендә, мәғрур башҡорт ерендә донъяға килтергән әсәһенең күкрәгенә һыйылды. сә һабыйға иң татлы, иң иркә һүҙҙәр әйтеп йәшәү көсөнә эйә булған күкрәк һөтөн бирҙе, аҡ биләүгә һалып бишек йырын йырланы.

(Сәңгелдәктә әсә бала йоҡлатыуы күренеше. Әсә балаһына көйләп теләктәр теләй)

2-се алып барыусы:

Тыуған ер! Ниңә һин шундай ҡәҙерле икән? Беҙҙең тыуған илде яратыу тойғоһо ата-бабаларыбыҙ йортонан башлана. Әле һин бер бала ғына. Һин үҙеңдең донъяда йәшәүеңде дә белмәйһең. Ләкин һинең ҡарыныңда татлы һөт аға. Һөттән һуң һыу һорайһың. Һөт һәм һыу!

         Эй, бала! Әсәңә, ергә булған мөхәббәтең дә шишмә һыуындай саф булһын ине.

1-се алып барыусы:

Сал быуаттың араһында

Йондоҙ булып янаһы бар,

Юл бирегеҙ һеҙ балаға

Уның йыраҡ бараһы бар.

Үҙенә юл яраһы бар.

(1-се класс уҡыусылары бейейҙәр)

Музей күренеше. Уҡытыусы балаларға ауылдың тарихы тураһында һөйләй.

(Һыу буйында киске уйын күренеше. 11-се класс уҡыусылары ауыл йәштәре булып керәләр. улар күңелле итеп уйнап-көлөп күңел асалар.

Ут һүнә. «Иҙге һуғыш» көйө яңғырай.)

1-се алып барыусы:

Кисә генә шаян, шуҡ егеттәр ине

Таң атыуға һалдат булдылар.

Ил саҡырғас, гармундарын ситкә ҡуйып

Ут эсенә керә егеттәр.

2-се алып барыусы:

Ирләр китте, ҡыҙҙар илап ҡалды.

Шаулап ҡалды иген, өлгөрөп.

Баҫыу ҡапҡаһына саҡлы оҙата барҙы

Йәше, ҡарты, барһы өҙөлөп.

22 июнь... Таң атып килә. Гүзәл  ауылдар-шәһәрҙәр тыныс йоҡола. әсәйҙәрҙең йылы ҡуйынында тәмле төштәр күреп, нәни сабыйҙар иҙрәп оҡлайҙар.

Шул иртәлә аяуһыҙ һуғыш башланды. Бөйөк ватан һуғышына беҙҙең ауылдан … кеше китте.

1-се алып барыусы:

...Тыуған ерҙәренән йыраҡта баштарын һалған ауылдаштарыбыҙҙың яҡты иҫтәлеге күңелдәрҙә мәңге һаҡланыр!

         Ауылыбыҙ уртаһында улар хөрмәтенә ҡуйылған обелиск моноң асыҡ миҫалы. Уҙған һуғыштан беҙҙең ауылыбыҙға барлығы 243 кеше әйләнеп ҡайтты.

2-се алып барыусы:

Шулар араһында Советтар союзы геройы исеменә лайыҡ булған Тажетдин Баһауетдин улы Тажетдинов та бар. Ауылыбыҙҙың ғорурлығы, оло ихтирамға лайыҡ ауылдашыбыҙ балалары, яҡындарының ҡәҙер-хөрмәтендә ғүмер кисереп, 2012 йылдың йәйендә баҡый донъяға күсте.

1-се алып барыусы:

Бөйөк ватан һуғышы беҙгә асы һабаҡ булды. Шуға Әфғанстан һәм Чечен фәжиғәһе өҫтәлде. Был һуғыштарҙа күпме йәш егеттәрҙең ғүмерҙәре өҙөлдө, тыныс халыҡ ҡырылды. Улдарын юғалтҡан әсәләр әле булһа ла уларҙың ҡайтыуын зарығып көтәләр...

(9 класс уҡыусылары Муса Йәлилдең «Әсә байрамы» шиғырын сәхнәләштерәләр)

1-се алып барыусы:

Уҙған ауыр юлдарыңды

Оноторға тырыш, әсә.

Яраларың да төҙәлһен,

Инде тынысланһала.

2-се алып барыусы:

Бөгөнгө тормошобоҙ ниҡәҙәрле йәмле булһа ла, беҙҙә нәфрәт уятырҙай ваҡиғалар ҙа осрап тора.

         Беҙҙең тормошобоҙҙа «Иҙгелек», «Олоно ололау», кеүек төшөнсәләр онотолоп бара түгелме? Күкрәк һөтөн имеҙеп, беҙгә ғүмер бүләк иткән иң олуғ зат булған әсәне тәрбиәләмәү, рәнйетеү ваҡиғалары менән әленән-әле осрашып торабыҙ.

1-се алып барыусы:

Үҙ әсәһенән баш тартҡан кешеләргә беҙҙең арала урын булырға тейеш түгел лә һуң... Әммә улар бар, уларҙың һандары һаман арта тора...

         Ә бит әсәләр элек-электән балаһы хаҡына утҡа-һыуға кергәндәр, һуңғы телемен сабыйына ҡаптырғандар.

         Кешелеккә һәйкәл булырлыҡ Әсә исемен ҡорур йөрөтәйек, уға тап төшөрмәйек!

2-се алып барыусы:

Хөрмәтле ҡунаҡтар! Һеҙҙең иғтибарығыҙға Нажиә Иғеҙйәнованың «Өйөрөлмәк» әҫәре буйынса әҙерләнгән күренеш тәҡдим итәбеҙ.

1-се алып барыусы:

«Әсәйемдең ҡыҙы юҡ шул». Һөйләй нәфис һүҙ оҫтаһы …

2-се алып барыусы:

Кешелек донъяһы һәрваҡыт матурлыҡҡа ынтылған. Гүзәллек менән йәнәшә үҙең дә шәфҡәтьлерәк, мәрхәмәтлерәк булырғатырышаһың. Матурлыҡ беҙҙе ҡара уйҙарҙан ҡотҡара, яуыҙлыҡтан һаҡлай. Беҙҙең әбей-бабайҙарыбыҙҙа һәр ваҡыт матурлыҡҡа, яҡшылыҡҡа ынтылған. Шул матурлыҡтың асылын тәшкил итеүсе «ғаилә», «бала», «ата-әсә», «тыуған ер», «тел» мәсьәләләре һәр саҡ иғтибар үҙәгендә булған.

1-се алып барыусы:

Быйылғыһы йыл Башҡортостанда Имен бала саҡ һәм ғаилә ҡиммәттәрен нығытыу йылы тип иғлан ителде.

         Эйе, бу бик ваҡытлы һәм урынлы ғәмәл. сөнки һуңғы йылдарҙа быуындарҙан-быуындарға тапшырыла килгән ата-бабалар мираҫы, ғөрөф-ғәҙәттәр, йолалар, милләттең ҡабатланмаҫ милли үҙенсәлеге юғала бара. Беҙ уға юл ҡуярға тейеш түгелбеҙ.

         Йәш быуынға, ваҡыт елдәре менән һарғая, юғала барған ҡиммәтле байлыҡтарыбыҙҙы иҙге васыят итеп илтеп еткерәһе ине...

2-се алып барыусы:

Билдәле татар яҙыусыһы Әмирхән Еникиҙың «Әйтелмәгән васыят» әҫәрендә был мәҫәлә асыҡ сағыла. Ошо әҫәрҙән өҙөк тәҡдим итәбеҙ.

(Был урында асыҡ һандыҡ янында Аҡъәбиҙең балалары боронғо әйберҙәр тураһында бәхәсләшкәнде сәхнәләштереү)

1-се алып барыусы:

Кеше китә - йыры ҡала.

Беҙ – кешеләр – был ергә һөйөр-һөйөлөр өсөн, ғаилә ҡороп, балалар үҫтерер өсөн тыуабыҙ.

Кешелек шулай дауам итә. Әле беҙҙән һуң да, быуындан-быуынға матур йырҙарыбыҙ, күркәм эштәребеҙ күсеп барыр.

Көн артынан көн тыуа. Кеше ғүмере аҡҡан һыу кеүек, иҫкән ел кеүек тиҙ генә үтә лә китә.

... Бына шулай икән. бәхетле булһа ла, бәхетһеҙ булһа ла беҙҙең бала сағыбыҙ оҙон-оҙаҡ йылдар буйына артыбыҙҙан эйәрә. дөрөҫрәге, күңелебеҙҙән китмәй...

2-се алып барыусы:

Беҙҙең теләгебеҙ шул: илебеҙҙә именлек, күңелебеҙҙә тыныслыҡ, таҙалыҡ булһын ине.

         Был донъяла беҙ йәшәйбеҙ икән, үҙебеҙҙән һуң ҡалған быуындарға ла әсәләрҙе данлау, тыуған еребеҙҙе, туған телебеҙҙе хөрмәт итеү, ғаилә ҡиммәттәре кеүек иҙге төшөнсәләрҙе йәш быуынға түкмәй-сәсмәй тапшырырға, мираҫ итеп ҡалдырырға тейешбеҙ.

1-се алып барыусы:

Иҙге теләк менән, дуҫтар,

Тамамлана бәйрәм кисәбеҙ.

Имен илдең, ерҙең, тыныс көндөң

Ҡәҙерен белеп. Матур йәшәгеҙ!

2-се алып барыусы:

Хөрмәтле ҡунаҡтар, ҡәҙерле уҡытыусылар, дуҫтар!

         Иғтибарығыҙ өсөн ҙур рәхмәт!

(Ошо урында байрамда сығыш яһаусы уҡыусылар ҡулдарына сәскәләр, шарҙар, яһалма күгәрсендәр тотоп сәхнәгә сығалар һәм Гөлдәр Ишҡыуатова һүҙҙәренә яҙылған «Бәхетле бала саҡ» йырын башҡаралар)

 
Имен булһын илкәйем!

         Кешелек донъяһы һәрваҡыт матурлыҡҡа ынтылған. Гүзәллек менән йәнәшә үҙең дә шәфҡәтлерәк, мәрхәмәтлерәк булырғатырышаһың. Матурлыҡ беҙҙе ҡара уйҙарҙан ҡотҡара, яуыҙлыҡтан һаҡлай. Беҙҙең әбей-бабайҙарыбыҙҙа һәр ваҡыт матурлыҡҡа, яҡшылыҡҡа  ынтылған. Шул  матурлыҡтың асылын тәшкил итеүсе «ғаилә», «бала», «ата-әсә», «тыуған ер», «тел» мәсьәләләре һәр саҡ иғтибар үҙәгендә тора.

         Һуңғы йылдарҙа мәктәп программаһына индерелгән башҡорт һәм татар яҙыусыларының әҫәрҙәрендә был темалар асыҡ сағыла.

         Ошо әҫәрҙәрҙә йәшәйеш, донъя көтөү, намыҫ, кешелеклелек, ил, ғаиләң алдында торған үҙ бурысыңды аңлау һәм үтәү кеүек проблемаларҙы сағылдыра.

         Журнал уҡыусылар иғтибарына тәҡдим ителгән кластан тыш сарамда юғарыла һанап үтелгән мәсьәләләрҙе яҡтыртырға тырыштым.

         Талғын ғына ҡурай моңо яңғырай.

1-се алып барыусы:

Сал урамдың итәгендә, мәғрур башҡорт ерендә донъяға килтергән әсәһенең күкрәгенә һыйылды. сә һабыйға иң татлы, иң иркә һүҙҙәр әйтеп йәшәү көсөнә эйә булған күкрәк һөтөн бирҙе, аҡ биләүгә һалып бишек йырын йырланы.

(Сәңгелдәктә әсә бала йоҡлатыуы күренеше. Әсә балаһына көйләп теләктәр теләй)

2-се алып барыусы:

Тыуған ер! Ниңә һин шундай ҡәҙерле икән? Беҙҙең тыуған илде яратыу тойғоһо ата-бабаларыбыҙ йортонан башлана. Әле һин бер бала ғына. Һин үҙеңдең донъяда йәшәүеңде дә белмәйһең. Ләкин һинең ҡарыныңда татлы һөт аға. Һөттән һуң һыу һорайһың. Һөт һәм һыу!

         Эй, бала! Әсәңә, ергә булған мөхәббәтең дә шишмә һыуындай саф булһын ине.

1-се алып барыусы:

Сал быуаттың араһында

Йондоҙ булып янаһы бар,

Юл бирегеҙ һеҙ балаға

Уның йыраҡ бараһы бар.

Үҙенә юл яраһы бар.

(1-се класс уҡыусылары бейейҙәр)

Музей күренеше. Уҡытыусы балаларға ауылдың тарихы тураһында һөйләй.

(Һыу буйында киске уйын күренеше. 11-се класс уҡыусылары ауыл йәштәре булып керәләр. улар күңелле итеп уйнап-көлөп күңел асалар.

Ут һүнә. «Иҙге һуғыш» көйө яңғырай.)

1-се алып барыусы:

Кисә генә шаян, шуҡ егеттәр ине

Таң атыуға һалдат булдылар.

Ил саҡырғас, гармундарын ситкә ҡуйып

Ут эсенә керә егеттәр.

2-се алып барыусы:

Ирләр китте, ҡыҙҙар илап ҡалды.

Шаулап ҡалды иген, өлгөрөп.

Баҫыу ҡапҡаһына саҡлы оҙата барҙы

Йәше, ҡарты, барһы өҙөлөп.

22 июнь... Таң атып килә. Гүзәл  ауылдар-шәһәрҙәр тыныс йоҡола. әсәйҙәрҙең йылы ҡуйынында тәмле төштәр күреп, нәни сабыйҙар иҙрәп оҡлайҙар.

Шул иртәлә аяуһыҙ һуғыш башланды. Бөйөк ватан һуғышына беҙҙең ауылдан … кеше китте.

1-се алып барыусы:

...Тыуған ерҙәренән йыраҡта баштарын һалған ауылдаштарыбыҙҙың яҡты иҫтәлеге күңелдәрҙә мәңге һаҡланыр!

         Ауылыбыҙ уртаһында улар хөрмәтенә ҡуйылған обелиск моноң асыҡ миҫалы. Уҙған һуғыштан беҙҙең ауылыбыҙға барлығы 243 кеше әйләнеп ҡайтты.

2-се алып барыусы:

Шулар араһында Советтар союзы геройы исеменә лайыҡ булған Тажетдин Баһауетдин улы Тажетдинов та бар. Ауылыбыҙҙың ғорурлығы, оло ихтирамға лайыҡ ауылдашыбыҙ балалары, яҡындарының ҡәҙер-хөрмәтендә ғүмер кисереп, 2012 йылдың йәйендә баҡый донъяға күсте.

1-се алып барыусы:

Бөйөк ватан һуғышы беҙгә асы һабаҡ булды. Шуға Әфғанстан һәм Чечен фәжиғәһе өҫтәлде. Был һуғыштарҙа күпме йәш егеттәрҙең ғүмерҙәре өҙөлдө, тыныс халыҡ ҡырылды. Улдарын юғалтҡан әсәләр әле булһа ла уларҙың ҡайтыуын зарығып көтәләр...

(9 класс уҡыусылары Муса Йәлилдең «Әсә байрамы» шиғырын сәхнәләштерәләр)

1-се алып барыусы:

Уҙған ауыр юлдарыңды

Оноторға тырыш, әсә.

Яраларың да төҙәлһен,

Инде тынысланһала.

2-се алып барыусы:

Бөгөнгө тормошобоҙ ниҡәҙәрле йәмле булһа ла, беҙҙә нәфрәт уятырҙай ваҡиғалар ҙа осрап тора.

         Беҙҙең тормошобоҙҙа «Иҙгелек», «Олоно ололау», кеүек төшөнсәләр онотолоп бара түгелме? Күкрәк һөтөн имеҙеп, беҙгә ғүмер бүләк иткән иң олуғ зат булған әсәне тәрбиәләмәү, рәнйетеү ваҡиғалары менән әленән-әле осрашып торабыҙ.

1-се алып барыусы:

Үҙ әсәһенән баш тартҡан кешеләргә беҙҙең арала урын булырға тейеш түгел лә һуң... Әммә улар бар, уларҙың һандары һаман арта тора...

         Ә бит әсәләр элек-электән балаһы хаҡына утҡа-һыуға кергәндәр, һуңғы телемен сабыйына ҡаптырғандар.

         Кешелеккә һәйкәл булырлыҡ Әсә исемен ҡорур йөрөтәйек, уға тап төшөрмәйек!

2-се алып барыусы:

Хөрмәтле ҡунаҡтар! Һеҙҙең иғтибарығыҙға Нажиә Иғеҙйәнованың «Өйөрөлмәк» әҫәре буйынса әҙерләнгән күренеш тәҡдим итәбеҙ.

1-се алып барыусы:

«Әсәйемдең ҡыҙы юҡ шул». Һөйләй нәфис һүҙ оҫтаһы …

2-се алып барыусы:

Кешелек донъяһы һәрваҡыт матурлыҡҡа ынтылған. Гүзәллек менән йәнәшә үҙең дә шәфҡәтьлерәк, мәрхәмәтлерәк булырғатырышаһың. Матурлыҡ беҙҙе ҡара уйҙарҙан ҡотҡара, яуыҙлыҡтан һаҡлай. Беҙҙең әбей-бабайҙарыбыҙҙа һәр ваҡыт матурлыҡҡа, яҡшылыҡҡа ынтылған. Шул матурлыҡтың асылын тәшкил итеүсе «ғаилә», «бала», «ата-әсә», «тыуған ер», «тел» мәсьәләләре һәр саҡ иғтибар үҙәгендә булған.

1-се алып барыусы:

Быйылғыһы йыл Башҡортостанда Имен бала саҡ һәм ғаилә ҡиммәттәрен нығытыу йылы тип иғлан ителде.

         Эйе, бу бик ваҡытлы һәм урынлы ғәмәл. сөнки һуңғы йылдарҙа быуындарҙан-быуындарға тапшырыла килгән ата-бабалар мираҫы, ғөрөф-ғәҙәттәр, йолалар, милләттең ҡабатланмаҫ милли үҙенсәлеге юғала бара. Беҙ уға юл ҡуярға тейеш түгелбеҙ.

         Йәш быуынға, ваҡыт елдәре менән һарғая, юғала барған ҡиммәтле байлыҡтарыбыҙҙы иҙге васыят итеп илтеп еткерәһе ине...

2-се алып барыусы:

Билдәле татар яҙыусыһы Әмирхән Еникиҙың «Әйтелмәгән васыят» әҫәрендә был мәҫәлә асыҡ сағыла. Ошо әҫәрҙән өҙөк тәҡдим итәбеҙ.

(Был урында асыҡ һандыҡ янында Аҡъәбиҙең балалары боронғо әйберҙәр тураһында бәхәсләшкәнде сәхнәләштереү)

1-се алып барыусы:

Кеше китә - йыры ҡала.

Беҙ – кешеләр – был ергә һөйөр-һөйөлөр өсөн, ғаилә ҡороп, балалар үҫтерер өсөн тыуабыҙ.

Кешелек шулай дауам итә. Әле беҙҙән һуң да, быуындан-быуынға матур йырҙарыбыҙ, күркәм эштәребеҙ күсеп барыр.

Көн артынан көн тыуа. Кеше ғүмере аҡҡан һыу кеүек, иҫкән ел кеүек тиҙ генә үтә лә китә.

... Бына шулай икән. бәхетле булһа ла, бәхетһеҙ булһа ла беҙҙең бала сағыбыҙ оҙон-оҙаҡ йылдар буйына артыбыҙҙан эйәрә. дөрөҫрәге, күңелебеҙҙән китмәй...

2-се алып барыусы:

Беҙҙең теләгебеҙ шул: илебеҙҙә именлек, күңелебеҙҙә тыныслыҡ, таҙалыҡ булһын ине.

         Был донъяла беҙ йәшәйбеҙ икән, үҙебеҙҙән һуң ҡалған быуындарға ла әсәләрҙе данлау, тыуған еребеҙҙе, туған телебеҙҙе хөрмәт итеү, ғаилә ҡиммәттәре кеүек иҙге төшөнсәләрҙе йәш быуынға түкмәй-сәсмәй тапшырырға, мираҫ итеп ҡалдырырға тейешбеҙ.

1-се алып барыусы:

Иҙге теләк менән, дуҫтар,

Тамамлана бәйрәм кисәбеҙ.

Имен илдең, ерҙең, тыныс көндөң

Ҡәҙерен белеп. Матур йәшәгеҙ!

2-се алып барыусы:

Хөрмәтле ҡунаҡтар, ҡәҙерле уҡытыусылар, дуҫтар!

         Иғтибарығыҙ өсөн ҙур рәхмәт!

(Ошо урында байрамда сығыш яһаусы уҡыусылар ҡулдарына сәскәләр, шарҙар, яһалма күгәрсендәр тотоп сәхнәгә сығалар һәм Гөлдәр Ишҡыуатова һүҙҙәренә яҙылған «Бәхетле бала саҡ» йырын башҡаралар)

 

 
Имен булһын илкәйем!

         Кешелек донъяһы һәрваҡыт матурлыҡҡа ынтылған. Гүзәллек менән йәнәшә үҙең дә шәфҡәтлерәк, мәрхәмәтлерәк булырғатырышаһың. Матурлыҡ беҙҙе ҡара уйҙарҙан ҡотҡара, яуыҙлыҡтан һаҡлай. Беҙҙең әбей-бабайҙарыбыҙҙа һәр ваҡыт матурлыҡҡа, яҡшылыҡҡа  ынтылған. Шул  матурлыҡтың асылын тәшкил итеүсе «ғаилә», «бала», «ата-әсә», «тыуған ер», «тел» мәсьәләләре һәр саҡ иғтибар үҙәгендә тора.

         Һуңғы йылдарҙа мәктәп программаһына индерелгән башҡорт һәм татар яҙыусыларының әҫәрҙәрендә был темалар асыҡ сағыла.

         Ошо әҫәрҙәрҙә йәшәйеш, донъя көтөү, намыҫ, кешелеклелек, ил, ғаиләң алдында торған үҙ бурысыңды аңлау һәм үтәү кеүек проблемаларҙы сағылдыра.

         Журнал уҡыусылар иғтибарына тәҡдим ителгән кластан тыш сарамда юғарыла һанап үтелгән мәсьәләләрҙе яҡтыртырға тырыштым.

         Талғын ғына ҡурай моңо яңғырай.

1-се алып барыусы:

Сал урамдың итәгендә, мәғрур башҡорт ерендә донъяға килтергән әсәһенең күкрәгенә һыйылды. сә һабыйға иң татлы, иң иркә һүҙҙәр әйтеп йәшәү көсөнә эйә булған күкрәк һөтөн бирҙе, аҡ биләүгә һалып бишек йырын йырланы.

(Сәңгелдәктә әсә бала йоҡлатыуы күренеше. Әсә балаһына көйләп теләктәр теләй)

2-се алып барыусы:

Тыуған ер! Ниңә һин шундай ҡәҙерле икән? Беҙҙең тыуған илде яратыу тойғоһо ата-бабаларыбыҙ йортонан башлана. Әле һин бер бала ғына. Һин үҙеңдең донъяда йәшәүеңде дә белмәйһең. Ләкин һинең ҡарыныңда татлы һөт аға. Һөттән һуң һыу һорайһың. Һөт һәм һыу!

         Эй, бала! Әсәңә, ергә булған мөхәббәтең дә шишмә һыуындай саф булһын ине.

1-се алып барыусы:

Сал быуаттың араһында

Йондоҙ булып янаһы бар,

Юл бирегеҙ һеҙ балаға

Уның йыраҡ бараһы бар.

Үҙенә юл яраһы бар.

(1-се класс уҡыусылары бейейҙәр)

Музей күренеше. Уҡытыусы балаларға ауылдың тарихы тураһында һөйләй.

(Һыу буйында киске уйын күренеше. 11-се класс уҡыусылары ауыл йәштәре булып керәләр. улар күңелле итеп уйнап-көлөп күңел асалар.

Ут һүнә. «Иҙге һуғыш» көйө яңғырай.)

1-се алып барыусы:

Кисә генә шаян, шуҡ егеттәр ине

Таң атыуға һалдат булдылар.

Ил саҡырғас, гармундарын ситкә ҡуйып

Ут эсенә керә егеттәр.

2-се алып барыусы:

Ирләр китте, ҡыҙҙар илап ҡалды.

Шаулап ҡалды иген, өлгөрөп.

Баҫыу ҡапҡаһына саҡлы оҙата барҙы

Йәше, ҡарты, барһы өҙөлөп.

22 июнь... Таң атып килә. Гүзәл  ауылдар-шәһәрҙәр тыныс йоҡола. әсәйҙәрҙең йылы ҡуйынында тәмле төштәр күреп, нәни сабыйҙар иҙрәп оҡлайҙар.

Шул иртәлә аяуһыҙ һуғыш башланды. Бөйөк ватан һуғышына беҙҙең ауылдан … кеше китте.

1-се алып барыусы:

...Тыуған ерҙәренән йыраҡта баштарын һалған ауылдаштарыбыҙҙың яҡты иҫтәлеге күңелдәрҙә мәңге һаҡланыр!

         Ауылыбыҙ уртаһында улар хөрмәтенә ҡуйылған обелиск моноң асыҡ миҫалы. Уҙған һуғыштан беҙҙең ауылыбыҙға барлығы 243 кеше әйләнеп ҡайтты.

2-се алып барыусы:

Шулар араһында Советтар союзы геройы исеменә лайыҡ булған Тажетдин Баһауетдин улы Тажетдинов та бар. Ауылыбыҙҙың ғорурлығы, оло ихтирамға лайыҡ ауылдашыбыҙ балалары, яҡындарының ҡәҙер-хөрмәтендә ғүмер кисереп, 2012 йылдың йәйендә баҡый донъяға күсте.

1-се алып барыусы:

Бөйөк ватан һуғышы беҙгә асы һабаҡ булды. Шуға Әфғанстан һәм Чечен фәжиғәһе өҫтәлде. Был һуғыштарҙа күпме йәш егеттәрҙең ғүмерҙәре өҙөлдө, тыныс халыҡ ҡырылды. Улдарын юғалтҡан әсәләр әле булһа ла уларҙың ҡайтыуын зарығып көтәләр...

(9 класс уҡыусылары Муса Йәлилдең «Әсә байрамы» шиғырын сәхнәләштерәләр)

1-се алып барыусы:

Уҙған ауыр юлдарыңды

Оноторға тырыш, әсә.

Яраларың да төҙәлһен,

Инде тынысланһала.

2-се алып барыусы:

Бөгөнгө тормошобоҙ ниҡәҙәрле йәмле булһа ла, беҙҙә нәфрәт уятырҙай ваҡиғалар ҙа осрап тора.

         Беҙҙең тормошобоҙҙа «Иҙгелек», «Олоно ололау», кеүек төшөнсәләр онотолоп бара түгелме? Күкрәк һөтөн имеҙеп, беҙгә ғүмер бүләк иткән иң олуғ зат булған әсәне тәрбиәләмәү, рәнйетеү ваҡиғалары менән әленән-әле осрашып торабыҙ.

1-се алып барыусы:

Үҙ әсәһенән баш тартҡан кешеләргә беҙҙең арала урын булырға тейеш түгел лә һуң... Әммә улар бар, уларҙың һандары һаман арта тора...

         Ә бит әсәләр элек-электән балаһы хаҡына утҡа-һыуға кергәндәр, һуңғы телемен сабыйына ҡаптырғандар.

         Кешелеккә һәйкәл булырлыҡ Әсә исемен ҡорур йөрөтәйек, уға тап төшөрмәйек!

2-се алып барыусы:

Хөрмәтле ҡунаҡтар! Һеҙҙең иғтибарығыҙға Нажиә Иғеҙйәнованың «Өйөрөлмәк» әҫәре буйынса әҙерләнгән күренеш тәҡдим итәбеҙ.

1-се алып барыусы:

«Әсәйемдең ҡыҙы юҡ шул». Һөйләй нәфис һүҙ оҫтаһы …

2-се алып барыусы:

Кешелек донъяһы һәрваҡыт матурлыҡҡа ынтылған. Гүзәллек менән йәнәшә үҙең дә шәфҡәтьлерәк, мәрхәмәтлерәк булырғатырышаһың. Матурлыҡ беҙҙе ҡара уйҙарҙан ҡотҡара, яуыҙлыҡтан һаҡлай. Беҙҙең әбей-бабайҙарыбыҙҙа һәр ваҡыт матурлыҡҡа, яҡшылыҡҡа ынтылған. Шул матурлыҡтың асылын тәшкил итеүсе «ғаилә», «бала», «ата-әсә», «тыуған ер», «тел» мәсьәләләре һәр саҡ иғтибар үҙәгендә булған.

1-се алып барыусы:

Быйылғыһы йыл Башҡортостанда Имен бала саҡ һәм ғаилә ҡиммәттәрен нығытыу йылы тип иғлан ителде.

         Эйе, бу бик ваҡытлы һәм урынлы ғәмәл. сөнки һуңғы йылдарҙа быуындарҙан-быуындарға тапшырыла килгән ата-бабалар мираҫы, ғөрөф-ғәҙәттәр, йолалар, милләттең ҡабатланмаҫ милли үҙенсәлеге юғала бара. Беҙ уға юл ҡуярға тейеш түгелбеҙ.

         Йәш быуынға, ваҡыт елдәре менән һарғая, юғала барған ҡиммәтле байлыҡтарыбыҙҙы иҙге васыят итеп илтеп еткерәһе ине...

2-се алып барыусы:

Билдәле татар яҙыусыһы Әмирхән Еникиҙың «Әйтелмәгән васыят» әҫәрендә был мәҫәлә асыҡ сағыла. Ошо әҫәрҙән өҙөк тәҡдим итәбеҙ.

(Был урында асыҡ һандыҡ янында Аҡъәбиҙең балалары боронғо әйберҙәр тураһында бәхәсләшкәнде сәхнәләштереү)

1-се алып барыусы:

Кеше китә - йыры ҡала.

Беҙ – кешеләр – был ергә һөйөр-һөйөлөр өсөн, ғаилә ҡороп, балалар үҫтерер өсөн тыуабыҙ.

Кешелек шулай дауам итә. Әле беҙҙән һуң да, быуындан-быуынға матур йырҙарыбыҙ, күркәм эштәребеҙ күсеп барыр.

Көн артынан көн тыуа. Кеше ғүмере аҡҡан һыу кеүек, иҫкән ел кеүек тиҙ генә үтә лә китә.

... Бына шулай икән. бәхетле булһа ла, бәхетһеҙ булһа ла беҙҙең бала сағыбыҙ оҙон-оҙаҡ йылдар буйына артыбыҙҙан эйәрә. дөрөҫрәге, күңелебеҙҙән китмәй...

2-се алып барыусы:

Беҙҙең теләгебеҙ шул: илебеҙҙә именлек, күңелебеҙҙә тыныслыҡ, таҙалыҡ булһын ине.

         Был донъяла беҙ йәшәйбеҙ икән, үҙебеҙҙән һуң ҡалған быуындарға ла әсәләрҙе данлау, тыуған еребеҙҙе, туған телебеҙҙе хөрмәт итеү, ғаилә ҡиммәттәре кеүек иҙге төшөнсәләрҙе йәш быуынға түкмәй-сәсмәй тапшырырға, мираҫ итеп ҡалдырырға тейешбеҙ.

1-се алып барыусы:

Иҙге теләк менән, дуҫтар,

Тамамлана бәйрәм кисәбеҙ.

Имен илдең, ерҙең, тыныс көндөң

Ҡәҙерен белеп. Матур йәшәгеҙ!

2-се алып барыусы:

Хөрмәтле ҡунаҡтар, ҡәҙерле уҡытыусылар, дуҫтар!

         Иғтибарығыҙ өсөн ҙур рәхмәт!

(Ошо урында байрамда сығыш яһаусы уҡыусылар ҡулдарына сәскәләр, шарҙар, яһалма күгәрсендәр тотоп сәхнәгә сығалар һәм Гөлдәр Ишҡыуатова һүҙҙәренә яҙылған «Бәхетле бала саҡ» йырын башҡаралар)

 

 

 

 

 

 

         
 

 

 

 

         
 

 

 

 

 

        

Приветствие автора
Я рада приветствовать вас на страницах моего сайта. Надеюсь, что Вы найдете здесь полезную и нужную для Вас информацию. Я постаралась, чтобы Вы с пользой провели время на страницах моего сайта. Желаю приятного просмотра.

Год башкирского языка

Акции, конкурсы

Форма входа

Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 25

Друзья сайта
  • Сообщество uCoz